Chatbot Bakkerijen
De chatbot bij bakkerijen, een goed idee?
Elk jaar weer neemt de vraag naar online webshops toe. Er heeft zich in de afgelopen jaren een grote verschuiving plaatsgevonden van offline naar online. Klassieke winkels kunnen door het veranderende consumentengedrag niet meer opboksen tegen de online concurrentie. Hierdoor stappen er steeds meer bakkerijen over op online webshop. De webshop fungeert als het ware als platform waar producent en consument bij elkaar kunnen komen, in plaats van de fysieke winkels.
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die als widget op de website geplaatst kan worden. Dit biedt de consument de mogelijkheid om binnen enkele seconden antwoord te krijgen op hun gestelde vraag. Deze vraag kan gaan over een reeds geplaatste bestelling, maar hierbij valt ook zeker te denken aan verkoopadvies. De consument krijgt in dit geval een icoon te zien waar de vraag getypt kan worden. Aan de hand van deze vraag gaat de chatbot opzoek naar overeenkomende woorden vanuit de kennisbank die is opgesteld door chatspecialisten. Op deze manier zal de klant sneller worden geholpen, wat zal de klanttevredenheid vergroten.
Wat is de toegevoegde waarde van een chatbot voor bakkerijen?
Wat net al naar voren kwam, is dat ook binnen bakkerijen een grote verschuiving plaatsvindt van offline naar online. Dit biedt voor deze sector mooie kansen, zij kunnen namelijk middels de chatbot sneller voldoen aan de vraag van de consument. Daarnaast levert de chatbot ook gemak op voor de consument. Zij kunnen namelijk op een makkelijke manier een vraag stellen, waar zij ook buiten kantooruren antwoord op krijgen. Een chatbot zal namelijk, in tegenstelling tot de reguliere klantenservice, altijd beschikbaar zijn voor hulp en vragen. Doordat zij op de juiste manier worden opgesteld, zijn zij in staat menselijk taalgebruik en de context ervan te begrijpen. Al met al biedt een chatbot voordelen voor zowel de klant als de verkoper.