Relatiegeschenk is ondernemerschap op z’n best
Relatiegeschenk is ondernemerschap op z’n best
Ik ben geïnteresseerd in de werking van de menselijke geest. Niet alleen vanuit mijn eigen intrinsieke interesse als mens zelf, maar ook vanuit mijn optiek als ondernemer. Niets is zo belangrijk voor het runnen van een succesvolle onderneming als het doorgronden van menselijke motivaties. Niet alleen wat je eigen personeel betreft, met wie je toch een nuttige omgang wenst te hebben, waarbij je ervoor zorgt dat zij zich maximaal inzetten voor jouw onderneming én waarbij (hun werkzaamheden in) je eigen bedrijf aan hun wensen en tevredenheid dient te voldoen. Ook in de omgang met andere bedrijven is het van groot belang te weten waar zij staan, om zodoende meer opdrachten te kunnen genereren en tegelijkertijd de klanttevredenheid te waarborgen. Ik luister daarom goed naar mijn werknemers en klanten en probeer aan de verwachtingen te voldoen. De menselijke psyche reikt echter verder, en ik heb ontdekt dat mensen vooral aandacht willen. Dit gevoel van aandacht bereik je natuurlijk door goed te luisteren en daarop in te spelen, maar ook door veel banalere dingen. Zo geef ik beide partijen, zowel mijn werknemers als mijn klanten, geregeld een relatiegeschenk cadeau. Een relatiegeschenk helpt echt om mensen in de watten te leggen en is al helemaal effectief als mensen zich erdoor begrepen, gewaardeerd of gehoord door voelen. Ik geef het met liefde, ik zou bijna willen zeggen op een filantropische manier. Maar dat is, strikt genomen, natuurlijk niet helemaal waar. Ik geef een relatiegeschenk ook, omdat ik de hoop koester er later weer iets voor terug te krijgen. Dat dit dikwijls lukt, is voor mij een bevestiging ook dat het effectief is, en dat we allemaal als winnaars uit de bus komen. De effectiviteit van een relatiegeschenk is voor mij ook de bevestiging dat ik in de toekomst ook moet blijven investeren in het schenken van aandacht, op welke manier dan ook, omdat dit ondernemerschap op z’n best is.