Succesvolle beursdeelname kan je leren
Wanneer is de deelname aan een (vak)beurs succesvol? Dat is de vraag die vaak centraal staat als het gaat om deelname aan de vakbeurs. Net zoals veel zaken in het leven, kan je ook leren om je deelname aan de (vak)beurs succesvol te laten verlopen.
Vernieuwing als onderscheidende factor
Een goede ondernemer vernieuwd zich, telkens weer. Juist door die vernieuwing zorgt je als ondernemer dat je organisatie zich kan onderscheiden. Dat geldt ook voor beursdeelname. Een succesvolle beursdeelname is met name het resultaat van vernieuwing en een groot onderscheidend vermogen. Was het voorheen voldoende om je producten en/of diensten te demonstreren, tegenwoordig wordt er meer verwacht. Producten en/of diensten dienen duidelijker aan te sluiten bij de wensen van de klant. Het is juist de kunst om de eigenschappen die jouw product of dienst uniek maken, te verbinden aan hetgeen de klant verwacht. Een pro-actieve houding als leverancier c.q. producent doet wonderen.
Investeren in het contact met je potentiële klant
Deelname aan een vakbeurs stelt je in staat om direct in contact te komen met je doelgroep. De bezoekers zijn immers al geïnteresseerd in het product of de dienst. Een slimme ondernemer is zich daarvan bewust en weet dat beursdeelname meer is dan enkel acte de presence geven. Het is de mogelijkheid bij uitstek om je onderneming in de ruimste zin van het woord te presenteren aan een geïnteresseerd publiek. En dat betekent dus gewoon verkopen en verleiden. Niet enkel door de fysieke aanwezigheid maar juist door de interactie op te zoeken.
Benut de mogelijkheden van social media
De kracht van social media schuilt in de mogelijkheid om een actief onderdeel van de belevingswereld van je klant te zijn. Juist daarom is het zinvol om te investeren in het digitale netwerken. Dat doe niet enkel door je relaties ondersteuning te bieden via social media maar ook door het te gebruiken als communicatie platform. Nodig relaties uit via facebook of twitter om persoonlijk kennis te maken met je onderneming of organisatie. Met name facebook biedt de ondernemer veel mogelijkheden tot interactie met je doelgroep. Zo bereik je vaak niet enkel direct geïnteresseerden, maar ook de mensen in het netwerk van jouw doelgroep. Voor meer informatie kijk op: beurstraining.net