Waarom een accountant inschakelen?
Bij het hebben van een eigen onderneming komt een hoop kijken. Je kunt namelijk nog zo goed zijn in je primaire taken, er zijn ook secundaire taken die van groot belang zijn. Denk hierbij aan de boekhouding, mocht je hier zelf weinig verstand van hebben, dan is het aan te raden om een accountant in te schakelen. Vraag jij je af wat een accountant nou eigenlijk precies doet? Dan raden we het je aan om verder te lezen. Onderstaand gaan we je namelijk precies vertellen waar een accountant je allemaal bij kan helpen.
Een accountant inschakelen doe je hierom
De boekhouding van je bedrijf is zeer belangrijk. Weet jij als ondernemer zijnde niet wat er binnenkomt en wat je uitgeeft, dan is het vrijwel onmogelijk om doelen te stellen. Tevens heb je dan ook niet goed in beeld of het goed gaat met je bedrijf. Een accountant zal ervoor zorgen dat jij dit altijd duidelijk hebt. Ook zal hij ervoor zorgen dat ieder kwartaal keurig jouw BTW aangifte gedaan wordt. Als ondernemer zijnde zal je namelijk zelf de BTW opzij moeten zetten en dit eens per kwartaal naar de Belastingdienst over moeten maken. Tevens krijg je BTW terug op het moment dat je aankopen hebt gedaan voor je bedrijf of je bijvoorbeeld getankt hebt op de zaak. De accountant zal dit mooi voor jou in kaart brengen zodat je precies weet wat je moet betalen.
De jaarrekening
Om een goed beeld te krijgen van hoe een jaar is verlopen maakt de accountant een jaarrekening voor je. Hier zie je precies hoeveel winst je hebt gemaakt, maar bijvoorbeeld ook wat de kosten waren. Mocht jij een huis willen kopen als ondernemer, dan is het van groot belang dat je een jaarrekening hebt. De meeste banken vragen om de jaarrekening van de afgelopen drie jaren.
Loonbelasting
Ben je in je eentje begonnen, maar heb je inmiddels mensen in dienst? Dan zal je over het loon dat je deze mensen uitkeert loonbelasting moeten betalen. Doe je dit niet, dan kom je in de problemen met de Belastingdienst. Zaak is dan ook om dit netjes door een accountant te laten regelen.
Ga op zoek naar een expert
Mocht jij je boekhouding zo goed mogelijk willen regelen, dan raden we het je aan om op zoek te gaan naar een expert. Een expert met een goede naam vind je op het internet. Google zal er namelijk voor zorgen dat jij al snel uitkomt bij de beste aanbieders. Tenminste, op het moment dat jij de juiste zoekwoorden intypt. Ga op zoek naar een partij uit de regio en zorg er altijd voor dat je goed de reviews doorneemt. Door de reviews goed door te nemen voorkom je dat je te maken krijgt met een partij die afspraken niet nakomt.
Heb je een goede partij gevonden, eentje die bijvoorbeeld ook als administratiekantoor haar klanten helpt, vraag dan altijd eerst even een vrijblijvend gesprek aan. Zo kan de betreffende partij jou precies vertellen waarom jij het beste voor hun kunt kiezen en wat de kosten zijn.