Wat is een ITIL foundation?
Bij veel bedrijven zijn ze de laatste tijd begonnen met de ITIL foundation. Het is belangrijk dat ieder groot bedrijf iemand in dienst heeft die deze IT begrijpt. Veel bedrijven die zelf proberen om deze werkzaamheden uit te voeren zijn erachter gekomen dat dit niet makkelijk is om dit te begrijpen. In deze blog worden bepaalde dingen aangegeven waar je op moet letten als je het op de juiste manier wilt gebruiken. ITIL staat voor Information Technology Service Management. Het doel hiervan is om een beschrijving te geven dan de werkzaamheden die uitgevoerd worden in een IT-organisatie. Hierdoor worden de werkzaamheden gestructureerd. Door dit onderzoek uit te voeren kan je ervoor zorgen dat bepaalde processen sneller en beter gebeuren. Het uiteindelijke doel is om beter en sneller te kunnen werken.
Wanneer gebruik je de ITIL foundation
Er zijn een aantal dingen waar je jezelf absoluut aan moet houden als je de ITIL foundation gaat gebruiken. Om de dienstverlening van jouw organisatie nog meer te verbeteren moet je op de volgende richtlijnen letten:
- Gebruik een concreet probleem en ga niet uit van allerlei theorieën anders werk de ITIL methode niet.
- Zorg dat jouw medewerkers alle kennis hebben die ze nodig hebben. En geen overbodige kennis krijgen die je niet nodig hebt.
- Zorg dat je weet welke kennis belangrijk is om te hebben en in welke volgorde je het moet gebruiken.
- Het is slim om te kijken wat echt belangrijk is om te verbeteren in je organisatie. Focus je eerst op de basis en verbeter dat, voordat je minder belangrijke dingen gaat verbeteren.
- Sommige processen hebben een lage prioriteit. Ondanks dat is het nog steeds belangrijk dat deze processen goed uitgevoerd worden.
Hoe werkt een ITIL examen
Met een ITIL Foundation examen worden een aantal onderwerpen behandeld. Als je aan de slag wilt als ITIL medewerker moet je hierin natuurlijk examen doen. Je kan op de site alle informatie vinden die je nodig hebt om goed voorbereid het examen in te gaan. Je kan ook een boek kopen wel is het belangrijk dat boek up-to-date is. Het is geen heel makkelijk examen, maar wanneer je het gehaald hebt staat het natuurlijk wel goed op je CV. Je moet niet alleen kennis hebben van deze onderwerpen het is ook belangrijk dat je er goed mee kan werken. De volgende onderwerpen worden getoetst tijdens het examen.
Je weet hoe je om moet gaan met het vakgebied servicemanagement en kan dit uitleggen aan derden. Je kan zien hoe belangrijk de levenscyclus van ITIL foundation is en hoe alle processen samengaan. Je kan alle termen en begrippen toelichten op het gebied van servicemanagement. Je begrijpt alle belangrijkste principes en modellen van servicemanagement. Je weet wat ITIL bijdraagt aan de levenscyclus van de ICT dienst. Ook kan je de doelstellingen uitleggen hoe: de scope en basisbegrippen werken van ITIL. Je wordt getest of kan omgaan met de verantwoordelijkheden en een paar belangrijkste rollen. Je weet hoe de automatisering bijdraagt aan het service managementproces.